października 05, 2020

października 05, 2020

Mariusz Czubaj - Cios kończący

Książki Mariusza Czubaja od dawna były moim czytelniczym wyrzutem sumienia. W końcu jednak poznałem twórczość autora. Rozpocząłem przygodę z prozą Czubaja bez zachowania chronologii, ale ważne, że udało mi się poznać styl pisarza. Kilka dni temu skończyłem czytać ,,Cios kończący" - szóstą i ostatnią odsłonę historii profilera Rudolfa Heinza. Czy Czubaj trafił na moją listę wyróżniających się pisarzy?


Rudolf Heinz po wielu latach pracy w policji odchodzi na emeryturę. W stanie spoczynku były profiler nie radzi sobie zbyt dobrze. Nie wiedzie mu się także w sferze uczuciowej. Kiedy nadarza się okazja, by wrócić do dawnych obowiązków, Heinz po namyśle zgadza się pomóc pewnej policjantce w znalezieniu sprawcy brutalnego zabójstwa młodej dziewczyny. Im dalej zagłębia się w to śledztwo, tym odkrywa coraz więcej zaskakujących powiązań. Wkrótce sam wpada w pułapkę, która może się dla niego skończyć tragicznie.

To było udane pierwsze spotkanie z twórczością Mariusza Czubaja. Nie jest to z pewnością pozycja, która wywarła na mnie oszałamiające wrażenie, ale jest to porządnie napisany kryminał. ,,Cios kończący" nie jest przykładem typowej powieści gatunkowej. Intryga kryminalna wymyślona przez pisarza nawiązuje do klasyki. Nie znajdziecie tu wielu zwrotów akcji i niespodziewanych rozwiązań. Sama zagadka jest interesująca, ale bez większych problemów rozszyfrowałem modus operandi sprawcy.

W tej książce autor postawił silniejszy akcent na postaci głównego bohatera. Rudolf Heinz to niezwykle wyrazista, intrygująca i zaskakująca persona. Jego przemyślenia są co prawda czasami męczące, ale generalnie pomysł na takiego protagonistę okazał się w mojej opinii strzałem w dziesiątkę. Po przeczytaniu ,,Ciosu kończącego" mam ochotę poznać dawne dzieje tego nietuzinkowego bohatera.

Oprócz charakterystycznej postaci Rudolfa Heinza na uwagę zasługują także dość brutalne obrazy tortur. Czubaj potrafi pobudzić czytelniczą wyobraźnię. Może samo zakończenie, jak i część rozwiązań nie do końca przypadły mi do gustu, ale całościowo jestem zadowolony, że sięgnąłem w końcu po książkę Mariusza Czubaja. Polecam!

Moja ocena: 6,5/10


Mariusz Czubaj
,,Cios kończący"
wyd. W.A.B.
Premiera: 16 września 2020 roku
Liczba stron: 336.



Dziękuję bardzo wyd. W.A.B. za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger