marca 23, 2020

marca 23, 2020

Michał Larek - Chirurg

Michał Larek w swoich powieściach nawiązuje do prawdziwych wydarzeń. ,,Chirurg'' to moje trzecie literackie spotkanie z jego twórczością. Dwie części cyklu ,,Dekada'' przypadły mi do gustu, więc bez wahania sięgnąłem po najnowszą książkę autora. Larek przenosi czytelnika do mrocznych lat osiemdziesiątych. Czy nowa seria thrillerów inspirowanych realnymi wydarzeniami, to pozycja, od której trudno oderwać się? Czy autorowi udało się ponownie wykreować intrygującą historię z niejednoznacznym rozwiązaniem?


W dniu swoich dwunastych urodzin Martynka Hemerska otrzymuje od rodziców króliczka. Dziewczynka od wielu lat marzyła o właśnie takim prezencie. Solenizantka postanawia udać się na łąkę, by narwać dla niego trawy. Niestety ten spacer kończy się tragicznie dla Martynki. W pobliżu naramowickiego szpitala zostają odnalezione zwłoki dziewczynki. Nieznany sprawca po zamordowaniu Martynki okaleczył jej ciało. Kto dopuścił się tak nikczemnego czynu? Czy ,,zabójcza trójka'' śledczych dotrze do sedna tej skomplikowanej zagadki?

,,Chirurg'' to powieść inspirowana postacią brutalnego mordercy, nekrofila, pedofila Edmunda Kolanowskiego. Nie pojawia się on co prawda w wykoncypowanej fabule, ale wiele elementów opisanych w książce jest charakterystyczne dla modus operandi tego zwyrodnialca. Akcja powieści toczy się w ekspresowym tempie. Jest to jedna z tych książek, która sama czyta się. Nie jest łatwo wpaść na końcowe rozwiązanie tej tajemniczej zagwozdki, bowiem w toku fabuły pojawia się wielu podejrzanych, zdolnych do popełnienia morderstwa. Śledztwo prowadzone przez trójkę milicjantów przynosi wiele zaskakujących zwrotów akcji. 

Oprócz ciekawej i trudnej do rozszyfrowania intrygi kryminalnej Larkowi udało się także wykreować bohaterów, którzy idealnie wpisują się w realia epoki. ,,Zabójcza trójka'', którą tworzą Harry (znany z serii Dekada), Freddy i kobieta o pseudonimie Zbój to niezwykle zgrana i skuteczna ekipa. Autor w sposób znakomity oddał ducha lat osiemdziesiątych, a także pewien schemat działania milicjantów. Każda ich narada zaczyna i kończy się kielichem wódki - to znak tamtych czasów.

Końcowa faza tej wciągającej lektury jest dość zaskakująca. Nie udało mi się wpaść na trop wymyślony przez poznańskiego pisarza. Jedynym minusem tej historii jest dla mnie skąpo potraktowana motywacja sprawcy. Zabrakło mi w tym wszystkim opisania emocji, jakimi kierował się morderca, popełniając ten czyn. Lubię jako czytelnik wejść w mroczne zakamarki psychopatycznego umysłu. W tej materii liczyłem na więcej!

Jeśli lubicie sięgać po książki, w których fikcja przeplata się z prawdziwymi wydarzeniami, to wybór Larka będzie doskonałym rozwiązaniem. ,,Chirurg'' to nie tylko trzymająca w napięciu pozycja, ale także książka utrzymana w klimacie lat osiemdziesiątych. Polecam!

Moja ocena: 7/10


Michał Larek
,,Chirurg''
wyd. Oficynka
Liczba stron: 392.
Premiera: 07.02.2020 r.








Dziękuję bardzo Wydawnictwu Oficynka za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.



1 komentarz:

  1. Bardzo podoba mi się okładka, ale czy książka również by mi się spodobała ? Być może tak.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger