marca 26, 2020

marca 26, 2020

B.A. Paris - Dylemat

Debiutancka powieść B.A. Paris ,,Za zamkniętymi drzwiami'' przypadła mi do gustu. Od jej premierowej książki minęło już trochę czasu. Dwie kolejne pozycje, które wyszły spod jej pióra, nie wprawiły mnie już w taką euforię. Liczyłem na to, że jej nowy thriller ,,Dylemat'' okaże się czymś na miarę jej literackiego debiutu. Czym mnie tym razem zaskoczyła angielska pisarka?


Livia od dwudziestu lat czekała na dzień swoich 40 urodzin! Kobieta organizuje z tej okazji wystawną imprezę. Na tę okoliczność zaprasza rodzinę oraz wielu znajomych. Na przyjęciu zabraknie co prawda córki Marnie, ale ze względu na ostatnie wydarzenia jest to dla Livii dobre rozwiązanie. Solenizantka nie jest szczera z mężem i z synem. Boi się, że prawda o Marnii, może zniszczyć ich rodzinne szczęście. Tymczasem Adam, jej mąż, pragnie, aby ten dzień był szczególny dla Livii. Wspólnie z Marnie planują zrobić niespodziankę solenizantce. Dziewczyna w tajemnicy ma pojawić się na imprezie urodzinowej. Adam przed przyjęciem dowiaduje się jednak o katastrofie samolotu, którym mogła podróżować Marnie. Zastanawia się, czy przed rozpoczęciem imprezy powinien podzielić się z żoną swoimi obawami...

Niestety, ale ,,Dylemat'' w mojej ocenie to najsłabsza powieść z dotychczasowego dorobku autorki. Książka stylem przypomina co prawda pozostałe jej pozycje, ale treść nie oddaje tego, co charakterystyczne dla twórczości B.A. Paris. W jej nowym thrillerze brakuje napięcia. Nie mam tutaj jednak na myśli pewnej przewidywalności. Zabrakło mi w tym wszystkim intrygujących zwrotów akcji i niespodziewanych rozwiązań. 

Największym minusem ,,Dylematu'' jest jednak sam koncept fabularny. Historia wymyślona przez pisarkę jest absurdalna. Decyzje podejmowane przez bohaterów wołają o pomstę do nieba. W normalnym życiu nikt zapewne nie miałby takich dylematów jak główni protagoniści tej powieści. Oprócz tych irracjonalnych rozwiązań wykreowana fabuła nie trzyma w napięciu. Dla miłośników thrillerów przebrnięcie przez tę historię może być dużym wyzwaniem. Zarówno Adam, jak i Livia, przez większość fabuły głowią się nad tymi samymi kwestiami, co powoduje znużenie.

W ,,Dylemacie'' Paris skupiła się bardziej na aspekcie psychologicznym głównych bohaterów. W tym elemencie pisarka zdecydowanie wyróżnia się na tle innych twórców. Potrafi jak mało kto oddać wszelkie emocje, jakie targają bohaterami w ważnym momencie ich życia. Niestety, ale jest to jedyny plus, jaki znalazłem w trakcie lektury tej książki.

Jeśli lubicie czytać thrillery psychologiczne, to ta powieść raczej was nie zadowoli. Myślę, że ta pozycja bardziej przypadnie do gustu miłośnikom literatury obyczajowej. Ja osobiście jestem rozczarowany. 

Moja ocena: 3,5/10


B.A. Paris
,,Dylemat''
wyd. Albatros
tłum. Magdalena Słysz
Premiera: 11 marca 2020 roku
Liczba stron: 352.







Dziękuję bardzo Wydawnictwu Albatros za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.




1 komentarz:

  1. Czytałam wszystkie oprócz tej i debiut zdecydowanie póki co najlepszy. Na skraju załamania był niezły, a z pozwól mi wrócić miałam problem, pierwsze połowa szła mi jak krew z nosa, za to bardzo spodobała mi się końcówka. Jestem ciekawa tej najnowszej, ale spadek formy jest jednak zauważalny :/

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger