września 11, 2020

września 11, 2020

Paris, Mackintosh, Hannah, Brown - Dublerka

Zdarza wam się często sięgać po książki pisane wspólnie przez dwóch lub więcej autorów? Ja rzadko wybieram takie pozycje, bo zazwyczaj okazuje się, że tego typu praca zbiorowa nie do końca wpisuje się w mój gust. Z dużą jednak ciekawością i z lekką obawą przystąpiłem do lektury powieści ,,Dublerka". To thriller napisany przez cztery bestsellerowe autorki - B.A. Paris, Clare Mackintosh, Sophie Hannah i Holly Brown. Czy z tego mikstu wyszła udana książka? Czy też w tym przypadku sprawdziło się powiedzenie, gdzie kucharek sześć (tu cztery), tam nie ma co jeść (czytać)?


W jednej z prestiżowych akademii sztuk scenicznych dochodzi do pewnych nieporozumień pomiędzy czterema koleżankami. Już w zeszłym roku Jess była nękana przez Ruby. Od tamtego incydentu ich relacje się jednak poprawiły, ale wszystko zmienia się w momencie pojawienia się w szkole nowej uczennicy. W tym dniu w szafce należącej do Jess ktoś umieścił dość makabrycznie prezentującą się pozytywkę. Główną podejrzaną wydaje się Ruby. Swoje śledztwo rozpoczynają matki zainteresowanych dziewczyn. Każda z nich skrywa jakąś tajemnicę. Kto jest winowajcą w tej niecodziennej rozgrywce, która odbywa się w murach prestiżowej szkoły?

Historia wymyślona przez cztery autorki miała być początkowo słuchowiskiem podzielonym na odcinki. I zapewne gdybym sięgnął po wersję audio, to inaczej odebrałbym tę pozycję. Sam pomysł na fabułę zaintrygował mnie do tego stopnia, że chętnie pokonywałem kolejne strony książki. Niestety realizacja tego konceptu nie do końca spełniła moje oczekiwania. W ogóle nie wiem, dlaczego głównymi bohaterkami w ,,Dublerce"były matki uczennic. Ich zachowanie, chęć udowodnienia swojej wyższości sprawił, że po jakimś czasie miałem ochotę zakończyć przedwcześnie lekturę ,,Dublerki". Szkoda, że pisarki nie skupiły się bardziej na zainteresowanych dziewczynach, a zwłaszcza nie dokonały dogłębnej analizy ich stanu emocjonalnego.

Czytając tę książkę miałem wrażenie, że autorki nie do końca przemyślały spójność przedstawionej historii. 
Niektóre kwestie przytaczane przez jedną wykluczają się w kolejnym rozdziale autorstwa drugiej pisarki.

Poza tym wydarzenia przedstawione w ,,Dublerce" nie trzymają w napięciu. Działania sprawcy nie są jakieś wyszukane, a dość nietypowe reakcje matek sprawiają, że zamiast emocji odczuwałem jakiś rodzaj znużenia. 

Na plus zasługuje zakończenie, które zdecydowanie wyróżnia się na tle pozostałych elementów świata przedstawionego. Tak naprawdę ta historia ma dwa mocne punkty - początek i koniec. To, co powinno być atutem dobrej książki, czyli rozwinięcie w mojej opinii nie spełniło swojej roli.

Jeśli lubicie thrillery o dość lekkim natężeniu emocjonalnym, to ,,Dublerka" powinna was zadowolić. Mnie ten pomysł czterech bestsellerowych autorek nie przekonał.

Moja ocena: 4,5/10


B.A. Paris, Clare Mackintosh, Sophie Hannah, Holly Brown
,,Dublerka"
wyd. Albatros
tłum. Maria Olejniczak-Skarsgard
Liczba stron: 382.
Premiera: 29.07. 2020 roku.



Dziękuję bardzo Wydawnictwu Albatros za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.







1 komentarz:

  1. Miałam ją na oku, szkoda, że tak słabo wyszła! Nie lubię książek pisanych przez różne autorki, zwłaszcza zbiorów opowiadań, bo zazwyczaj są mega nierówne :/

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger