maja 18, 2020

maja 18, 2020

Chris Carter - Polowanie na zło

Chris Carter to z pewnością jeden z najbardziej mrocznych autorów thrillerów. Brazylijski pisarz w swoich powieściach kładzie nacisk na emocjonujące zwroty akcji, brutalne opisy zbrodni, a także dużą wagę przykłada do kreacji postaci negatywnych. Choć w kwietniu nakładem wydawnictwa Sonia Draga ukazał się już dziesiąty tom cyklu z Robertem Hunterem, to ja nadal znajduje się dopiero w przedbiegach, jeśli chodzi o znajomość kolejnych książek Cartera. Pomimo wielu powieści do nadrobienia postanowiłem jednak sięgnąć po jego najnowszy thriller ,,Polowanie na zło''. 


Robert Hunter ponownie musi zmierzyć się z nie lada wyzwaniem. Tym razem jednak będzie to dla niego niezwykle wymagające starcie. Po ponad trzech latach z więzienia ucieka jego dawny przyjaciel Lucien Folter. Mężczyzna jest uosobieniem zła. Wyróżnia się ponadprzeciętną inteligencją, którą wykorzystuje do makabrycznych czynów. Lucien pragnie zemścić się na Robercie, który przyczynił się do zdemaskowania jego prawdziwej natury. Teraz dawny znajomy Roberta zamierza zrobić wszystko, by zamienić życie detektywa w piekło. Rozpoczyna się niebezpieczna gra. Kto z tej batalii wyjdzie zwycięsko?

Przed przystąpieniem do lektury ,,Polowania na zło'' warto zapoznać się z szóstym tomem serii ,,Geniusz zbrodni''. To właśnie w tej części Carter skupia się na postaci Luciena Foltera. Ja co prawda nie czytałem tej odsłony cyklu i nie miałem większych problemów ze zrozumieniem poszczególnych nawiązań do przeszłości, ale wydaje mi się, że lepiej zachować kolejność, by spojrzeć całościowo na skomplikowaną relację stróż prawa - bezwzględny morderca.

Książki Cartera pochłania się z prędkością światła. Nie inaczej jest z jego najnowszą powieścią. Akcja toczy się w dość szybkim tempie, a ilość zaskakujących zwrotów wydarzeń tylko zachęca do przerzucania kolejnych kartek. Na duże uznanie zasługuje zwłaszcza kreacja sprawcy tej całej krwawej zabawy. Folter jest geniuszem, bestią w ludzkiej skórze, doskonałym manipulatorem i osobą wyróżniającą się wysokim ilorazem inteligencji. 

Czytając ,,Polowanie na zło'' odniosłem wrażenie, że Carter pragnie wyjść poza pewien schemat fabularny. I rzeczywiście ta książka jest nieco inna od tych, które udało mi się do tej pory przeczytać. Tym razem mamy sporo nawiązań do przeszłości, mniej więcej wiemy, jakie mogą być dalsze kroki sprawcy i jest zdecydowanie mniej brutalnych scen. Czy jakościowo ,,Polowanie na zło'' wyróżnia się na tle innych książek brazylijskiego pisarza? Z jednej strony tak, ale z drugiej strony chyba jednak bardziej odpowiada mi Carter w tej mroczniejszej odsłonie.

W toku lektury pojawiło się także kilka zgrzytów, które ostatecznie wpłynęły na moją ocenę tej książki. Nie do końca podobał mi się koncept gry wymyślony przez Foltera. Zabawa mordercy z detektywem dość często jest wykorzystywana w filmach sensacyjnych. Ten zabieg bez wątpienia sprawia, że akcja przyspiesza, rośnie napięcie, ale mimo wszystko jest to coś odtwórczego. Poszczególne rozwiązania fabularne wymyślone przez Cartera wywołują ciarki na niemal całym ciele, ale są też i takie sceny, w których absurd goni absurd. Pewne koncepty wykreowane przez pisarza są mało wiarygodne, a w kulminacyjnym momencie powieści zamiast dreszczyku emocji  na mojej twarzy pojawiło się uczucie rozczarowania.

Mimo jednak tych mankamentów muszę przyznać, że Carter po raz kolejny napisał wciągającą książkę. Myślę, że fani brazylijskiego pisarza powinni być usatysfakcjonowani kolejną intrygującą lekturą. Polecam książkę, ale liczę na to, że w następnych powieściach autor jednak popracuje nad rozwiązaniami, które aż tak bardzo nie odbiegają od rzeczywistości. 


Moja ocena: 6,5/10



Chris Carter
,,Polowanie na zło''
wyd. Sonia Draga
przeł. Mikołaj Kluza
Premiera: 15.04.2020 roku.
Liczba stron: 384.







Dziękuję bardzo wydawnictwu Sonia Draga za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.







4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam ale chyba za ciężkie klimaty jak dla mnie 😊 pozdrawiam 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ją w planie przeczytać od dawna ale jakoś nie mogę się wziąść za nią.

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  4. Odkryłam w zeszłym roku i pochłonęłam wszystkie, łącznie z najnowszą! Uwielbiam ten styl, ten mrok i moich ukochanych detektywów <3

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger