kwietnia 30, 2020

kwietnia 30, 2020

Ann Cleeves - Mgliste powietrze

Od momentu kiedy Czwarta Strona zdecydowała się wydać serię szetlandzką Ann Cleeves z wielkim zainteresowaniem śledzę kolejne losy Jimmy'ego Pereza i mieszkańców tego tajemniczego regionu. Z małym opóźnieniem pragnę podzielić się z wami moją opinią odnośnie szóstej odsłony cyklu ,,Mgliste powietrze''. Co tym razem wymyśliła angielska pisarka? Czy ponownie udało się jej wyprowadzić mnie w pole skomplikowaną intrygą kryminalną?


Na wyspie Unst, najbardziej wysuniętym na północ miejscu na Szetlandach, grupa przyjaciół z Londynu pojawia się na weselu. Po zakończeniu przyjęcia w tajemniczych okolicznościach znika Eleanor Longstaff. Po kilku godzinach śledczy odnajdują ciało kobiety. Wydaje się, że dziewczyna mogła popełnić samobójstwo. Jimmy Perez i Willow Reeves są jednak przekonani, że ktoś przyczynił się do jej śmierci. Jaki związek z tą sprawą ma legenda o duchu dziecka, które utonęło w tym samym miejscu w latach trzydziestych dwudziestego wieku?

Szóste spotkanie z twórczością Ann Cleeves i po raz kolejny jestem usatysfakcjonowany. Choć nie wszystkie elementy świata przedstawionego przypadły mi do gustu, to jednak całościowo zdecydowanie mogę tę pozycję zapisać po stronie plusów. W dalszym ciągu Cleeves zachwyca umiejętnością kreowania ciekawej intrygi. Oczywiście nie mogło zabraknąć pewnej aury tajemniczości i klimatu charakterystycznego dla tego regionu. Czytając poszczególne części serii szetlandzkiej można odnieść wrażenie, że wszyscy wszystkich znają, ale to tylko pozory, bowiem u Cleeves niemal każdy bohater skrywa w swoim wnętrzu jakieś sekrety. I tak jest również w ,,Mglistym powietrzu''. Nie spodziewałem się takiego zakończenia tej historii! Cleeves, jak mało kto, potrafi wyprowadzić w pole nawet najbardziej uważnego odbiorcę.

Już w poprzedniej odsłonie serii szetlandzkiej Cleeves wprowadziła pewne zmiany. Jimmy Perez  co prawda nadal odgrywa kluczową rolę w prowadzonym śledztwie, ale tym razem musi liczyć się z niezwykle ambitną Willow Reeves. Jak będzie wyglądać ich współpraca przy nowym dochodzeniu? Mam przeczucie, że autorka w dwóch następnych częściach wywróci ich życie prywatne do góry nogami.

W ,,Mglistym powietrzu'' pisarka udanie połączyła wątki współczesne z przeszłością. Ponadto po raz pierwszy w prozie Cleeves pojawiają się elementy paranormalne. Ten koncept absolutnie nie zrobił na mnie wrażenia. Mam nadzieję, że pisarka w przyszłości jednak zrezygnuje z takich eksperymentów fabularnych. Zdecydowanie wolę Cleeves w klasycznym wydaniu.

,,Mgliste powietrze'' to moje kolejne udane spotkanie z twórczością brytyjskiej pisarki. Jeśli lubicie klimatyczne historie, skupiające się wokół małej społeczności, to nie czekajcie dłużej. Dajcie się porwać powieściom Cleeves. Już 20 maja na półkach księgarskich pojawi się siódma część cyklu ,,Grząska ziemia''. Czekam z niecierpliwością!

Moja ocena: 7,5/10


Ann Cleeves
,,Mgliste powietrze''
wyd. Czwarta Strona
przeł. Sławomir Kędzierski
Premiera: 29.01. 2020 roku
Liczba stron: 459.








Dziękuję bardzo wydawnictwu Czwarta Strona za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.



3 komentarze:

  1. Znajome nazwisko, aczkolwiek nie czytałam nic. Ostatnio staram się omijać nowe serie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Na tą serię mam ochotę od premiery pierwszego tomu, ale (co za niespodzianka) nadal do niej nie dotarłam... Tak myślę, że może zacznę od końca, od majowej premiery? Wydaje się, że da się czytać oddzielnie, co? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałam kiedyś przeczytać, ale się nie złożyło, a teraz mi z nią nie po drodze. Może w końcu dam radę to zmienić 🤔

    Pozdrawiam
    subjektiv-buch.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger