grudnia 01, 2019

grudnia 01, 2019

Rachel Abbott - Idealne kłamstwo

Rachel Abbott należy do tego typu autorów, po których książki albo sięga się z przyjemnością albo omija się je szerokim łukiem. Ja zdecydowanie zaliczam się do tej pierwszej grupy, ale zdarzają się powieści, które nie do końca spełniają moje oczekiwania. W październiku nakładem wydawnictwa Filia ukazała się ósma odsłona serii z detektywem Tomem Douglasem w roli głównej. Czy po lekturze ,,Idealnego kłamstwa'' Rachel Abbott nadal posiada mocną pozycję na liście moich ulubionych autorów?


Anna z pozoru prowadzi dość uporządkowane życie. Ma kochającego męża, dwójkę wspaniałych dzieci i spełnia się zawodowo. O przeszłości jednak nie można zapomnieć. Wydarzenia, które miały miejsce przed czternastoma laty, uderzą Annę z podwójną siłą. Jak bohaterka poradzi sobie z błędami, które popełniła w czasach studenckich? Czy to możliwe, że jej były chłopak jednak żyje i chce zemścić się na niej za to, co przydarzyło im się w Nebrasce?

W powieściach Rachel Abbott charakterystyczne jest to, że obok intrygi kryminalnej autorka zwraca uwagę także na istotne problemy społeczne. Nie inaczej jest oczywiście w ósmej odsłonie serii. Główną postacią tej zagmatwanej historii jest Anna - kobieta o wielu twarzach. Jest to postać dość niejednoznaczna, która swoimi decyzjami często wywoływała na mojej twarzy coś w rodzaju politowania. Absurdalne zachowania, brnięcie w kolejne kłamstwa i usprawiedliwianie swoich dziwnych postępowań - to cechy charakterystyczne szanowanej pani dyrektor. Od początku jakoś nie mogłem przekonać się do tej postaci i z takim nastawieniem właściwie pozostałem aż do ostatnich stron książki. 

Fabularnie ,,Idealne kłamstwo'' to dość interesująca lektura, z ciekawie wykoncypowaną fabułą i akcją, która momentami pędzi w zawrotnym tempie. Rachel Abbott, opisując skomplikowane życie głównej bohaterki porusza kilka ważnych problemów, które mogą spotkać także nas w prawdziwej egzystencji - psychiczne znęcanie się na drugą osobą, błędy młodości, od których trudno uwolnić się, a także toksyczne relacje pomiędzy bliskimi sobie osobami. 

Książka nie jest jednak w moim odczuciu pozbawiona wad. Oprócz niezwykle irytującej głównej bohaterki autorce nie udało się także ukryć tożsamości czarnego charakteru, który w ,,Idealnym kłamstwie'' pociąga za sznurki. Dość szybko udało mi się rozszyfrować tę zagadkę. Trochę zawiodłem się na Abbott. Liczyłem na mocniejsze zakończenie i element zaskoczenia. Tym razem jednak zabrakło efektu wow. 

,,Idealne kłamstwo'' to powieść, wpisująca się w ramy gatunku domestic noir. Nie jest to co prawda najlepsza książka Rachel Abbott, ale pewne elementy świata przedstawionego sprawiły, że pochłonąłem ten thriller w bardzo szybkim tempie. Brytyjska pisarka pozostaje na mojej liście top autorów, ale liczę jednak na to, że kolejne jej powieści wywołają większe spustoszenie w mojej głowie.


Rachel Abbott
,,Idealne kłamstwo''
wyd. Filia
tłum. Adrian Napieralski
Liczba ston: 424.
Premiera: 2 października 2019 roku.







Dziękuję bardzo Wydawnictwu Filia Mroczna Strona za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.





4 komentarze:

  1. Uwielbiam książki tej autorki, więc nie mogłaby nie przeczytać Jej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. ja próbowałam zmierzyć się z jedna książką Abott, ale poległam ;) Może kiedyś, za jakiś czas spróbuję z jakąś inną jej powieścią :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem świeżo po lekturze. Owszem tym razem mozna było szybko odkryć kim jest czarny charakter. Nie miej jednak ksiazka czyta się wyśmienicie

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdecydowanie polecam "Odwróć wzrok" autorki. Świetny thriller, który trzyma w napięciu :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger