czerwca 11, 2020

czerwca 11, 2020

Ewa Przydryga - Bliżej, niż myślisz

Lubię sięgać po thrillery psychologiczne. Do lektury nowej książki Ewy Przydrygi przystąpiłem w momencie, kiedy większość bookstagrama wyraziła już swoją opinię o tej pozycji. Praktycznie z każdej strony płynęły pozytywne recenzje, więc musiałem sam przekonać się, czy rzeczywiście jest to książka, która spełni moje oczekiwania. Czy rzeczywiście ,,Bliżej, niż myślisz'', to wciągający, zaskakując i mocny thriller?


Nika po traumatycznych przeżyciach stara się na nowo poukładać swoje życie. Walcząca z demonami przeszłości kobieta jest świadkiem tajemniczego wydarzenia, które ma miejsce w prowadzonym przez nią pensjonacie. Według niej ktoś zabił przebywającą w ośrodku kobietę. Czy rzeczywiście doszło do zbrodni? Czy można uwierzyć we wszystko to, co mówi osoba, która przyjmuje niezliczoną ilość leków i nadużywa alkoholu? Nika, nie zważając na lekceważący stosunek do sprawy ze strony policjantów, sama postanawia rozwikłać tę trudną zagadkę.

,,Bliżej, niż myślisz'' to książka, od której rozpocząłem przygodę z twórczością Ewy Przydrygi. Z całą pewnością nie było to moje ostatnie spotkanie z jej prozą. Jej najnowsza bowiem pozycja zgodnie z opisem umieszczonym na okładce wciąga w wir rozgrywających się wydarzeń. Duży wpływ na taki odbiór tej książki ma narracja pierwszoosobowa. Napisanie powieści z tej perspektywy nie jest łatwym zadaniem, ale autorce udało się oddać w pełni emocje głównej bohaterki.

Największym plusem tej książki jest w mojej ocenie niezwykle przekonujący obraz kobiety pokiereszowanej przez życie. Czytelnik, śledząc poszczególne sceny tej historii odczuwa na własnej skórze emocje, jakie targają główną bohaterką. Wielkie brawa należą się szczególnie za opis bolesnych wspomnień (tzw. flashbacków), które pod wpływem stresu często dotykają Nikę. Zostało to naprawdę ukazane w sposób plastyczny.

Książka utrzymana jest w dość mrocznym klimacie. Gdynia przedstawiona oczami bohaterki to miasto, w którym niebezpieczeństwo może czyhać na każdym kroku. Emocje targające Niką, jej traumatyczne wspomnienia i zaangażowanie w bieżące śledztwo sprawiają, że trudno tak naprawdę stwierdzić, czy kobieta rzeczywiście była świadkiem zbrodni. Ewa Przydryga skonstruowała ciekawą intrygę, podsuwając często odbiorcom mylne tropy. Co prawda domyśliłem się pewnych elementów fabularnych i poszczególnych rozwiązań, ale nie miało to jednak znaczenia, biorąc pod uwagę całościowy odbiór książki. 

,,Bliżej, niż myślisz'' to taka książka, od której trudno oderwać się, ale nie jest też pozbawiona wad. Są fragmenty, które wbijają w fotel i sprawiają, że historia Niki staje się nieodkładalna, ale są też sceny nieco nużące. Pod tym względem jest to trochę nierówna pozycja. Czytając daną powieść zwracam też uwagę na realizm toczących się wydarzeń. I muszę przyznać szczerze, że część rozwiązań wymyślonych przez Przydrygę raczej na pewno nie mogłaby mieć miejsca w rzeczywistości. 

Ewa Przydryga stworzyła wciągającą, trzymającą w napięciu historię, z którą warto zapoznać się. Jest to jeden z lepszych thrillerów psychologicznych, jakie miałem przyjemność czytać w tym roku. Cieszę, że na naszym rynku wydawniczym są autorzy, którzy tworzą tak dobre powieści w tym gatunku. Polecam!

Moja ocena: 7,5/10


Ewa Przydryga
,,Bliżek, niż myślisz''
wyd. Muza
Premiera: 20 maja 2020 roku
Liczba stron: 320.








Dziękuję bardzo Wydawnictwu Muza za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji!


4 komentarze:

  1. Czytałam tę książkę i bardzo mi się podobała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pewna, że spodobałaby mi się ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnimi czasy mam wrażenie, że ciężko o dobry thriller psychologiczny...

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger