lutego 10, 2020

lutego 10, 2020

Annie Ward - Piękne zło

Postanowiłem, że w tym roku sięgnę po kilka pozycji, które nie do końca wpisują się w konwencję bloga. Od czasu do czasu warto odpocząć od ulubionych gatunków. ,,Piękno zło'' autorstwa Annie Ward nie miało być jednak próbą chwilowego wytchnienia od tematyki kryminalnej. Zgodnie bowiem z informacją na okładce jest to thriller psychologiczny. Czy rzeczywiście jest to książka utrzymana w nurcie domestic noir?


Maddie i Ian poznali się w dość niecodziennych warunkach za granicą. Ich uczucie przetrwało wiele trudnych momentów i po latach postanowili sformalizować swój związek. Wydaje się, że para, która wydała na świat syna Charliego, tworzy szczęśliwą i kochającą rodzinę. To jednak tylko pozory! Na światło dzienne wychodzą problemy, z jakimi zmagają się małżonkowie. Wkrótce w ich domu rodzinnym dochodzi do tragedii. 

Niestety, ale pierwsze moje spotkanie z twórczością Annie Ward nie przebiegło zgodnie z oczekiwaniami. ,,Piękne zło'' bowiem nie jest thrillerem psychologicznym. Historia Maddie i Iana jest co prawda napisana w pierwszej osobie, ale brakuje tutaj najważniejszych elementów, wskazujących na ten rodzaj prozy. Już po przeczytaniu kilku stron domyśliłem się, w jakim kierunku zmierza wykoncypowana przez autorkę fabuła i nie pomyliłem się. Oprócz pewnej przewidywalności nie znalazłem też w tej powieści interesujących zwrotów akcji. Ponadto samo zakończenie jest trywialne. Jestem przekonany, że większość odbiorców nie ulegnie euforii po przeczytaniu ostatnich fragmentów książki.

,,Piękne zło'' to historia dwóch osób, które nie mogą poradzić sobie z niszczącymi ich od środka traumami. Maddie walczy z lękami, a Ian to typowy przykład osoby cierpiącej na zespół stresu pourazowego. Ten wątek jest dość wyraziście zaakcentowany przez pisarkę. W moim odczuciu udało jej się dość realistycznie przedstawić ten problem. Niestety, ale całościowo nie wygląda to już jednak tak rewelacyjnie.

Książkę ze względu na krótkie rozdziały czyta się dość szybko, ale z powodu pewnego chaosu można łatwo pogubić się. Liczne retrospekcje przeplatają się z wydarzeniami poprzedzającymi kulminacyjny moment i w przypadku tej powieści nie zostało to do końca czytelnie zaakcentowane. 

,,Piękne zło'' to książka z niewykorzystanym potencjałem. Historia małżonków jest przewidywalna, a liczne dygresje, wskazujące na pewne wydarzenia z ich życia były dla mnie nużące. Zabrakło mi w tym wszystkim napięcia i oryginalności. Jestem przekonany, że szybko zapomnę o tej powieści. Ze swojej strony nie mogę wam polecić tej książki. W social mediach ,,Piękno zło'' zbiera jednak wiele pozytywnych ocen, a więc warto przekonać się samemu, czy taka forma thrillera wam odpowiada.


Moja ocena: 3/10



Annie Ward
,,Piękne zło''
wyd. Czarna Owca
tłum. Agata Ostrowska
Premiera: 29 stycznia 2020 roku.
Liczba stron: 400.








Dziękuję bardzo Wydawnictwu Czarna Owca za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji.



1 komentarz:

  1. As stated by Stanford Medical, It's in fact the ONLY reason women in this country live 10 years more and weigh 19 KG lighter than us.

    (And realistically, it is not about genetics or some secret-exercise and EVERYTHING around "how" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", not "what"...

    CLICK on this link to discover if this quick test can help you decipher your true weight loss potential

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger