kwietnia 14, 2019

kwietnia 14, 2019

Sue Watson - Nasze małe kłamstwa

Ci, którzy śledzą regularnie mojego bloga, zapewne wiedzą, że jestem fanem thrillerów psychologicznych. Ten gatunek literacki bardzo często trafia w moje ręce i zazwyczaj jestem usatysfakcjonowany fabułą wymyśloną przez autorów piszących w tym stylu. Sue Watson, brytyjska pisarka, jest znana przede wszystkim z książek o lekkiej tematyce. Spod jej pióra najczęściej wychodzą komedie romantyczne. ,,Nasze małe kłamstwa'' to jej debiutancki thriller. Czy Sue Watson sprawdziła się w tym popularnym, lecz niełatwym gatunku literackim? 


Marianne jest szczęśliwą żoną i matką trójki dzieci. Jej mąż jest szanowanym chirurgiem, mieszkają w pięknym domu i wydaje się, że życie kobiety usłane jest różami. Okazuje się, że są to tylko pozory - iluzja idealnej egzystencji. Z każdym dniem Marianne odkrywa nowe sekrety, które rzucają ponure światło nie tylko na jej małżeństwo, ale także na wydawałoby się poukładane życie rodzinne. Niewinne kłamstwa, skrywane tajemnice wychodzą na zewnątrz i mogą doprowadzić do tragedii. 

Sue Watson, jak na debiutantkę tworzącą w gatunku domestic noir, wzięła na warsztat tematykę, która była wątkiem przewodnim wielu książek. Przyznam szczerze, że to dość odważne posunięcie, ponieważ coraz trudniej autorom wykoncypować fabułę, która nie tylko okazałaby się innowacyjna, ale dodatkowo zapisała się na dłużej w czytelniczej świadomości. Sue Watson jednak wywiązała się z tego zadania wzorowo. Brytyjka wprowadza nas bowiem do świata, w którym wszystko jest z pozoru perfekcyjne, ale z każdą kolejną stroną pojawiają się rysy na idealnym małżeństwie Marianne. Warto jednak podkreślić, że historię rodzinną kobiety poznajemy z jej własnej perspektywy i tak naprawdę do końca czytelnik nie może być przekonany, czy ma do czynienia z faktami czy też konfabulacją ze strony głównej protagonistki.

Jeśli spodziewacie się szybkiej akcji i licznych zwrotów fabularnych, to możecie się nieco rozczarować, ale te elementy w mojej ocenie nie decydują o jakości powieści. Autorka stopniuje poziom napięcia. Początkowo wydaje się, że fabuła tej książki jest dość wtórna, a zachowanie głównej bohaterki może irytować. Z czasem jednak, kiedy poznajemy więcej rys na tym idealnym obrazku rodzinnym, to naprawdę trudno oderwać się od książki. 

Sue Watson zaskoczyła mnie nie tylko ciekawie wykreowaną intrygą, ale także umiejętnością podsuwania mylnych tropów. Do końca nie wiedziałem, czy historia opisywana przez Marianne jest prawdziwa, czy też te poszczególne wydarzenia rozgrywają się tylko w głowie głównej bohaterki. Nie spodziewałem się również takiego zakończenia ,,Naszych małych kłamstw''. Pisarka umiejętnie wyprowadziła mnie w pole i za to należą się jej ogromne brawa!

Jedynym mankamentem książki Sue Watson są zbyt rozbudowane rozważania głównej bohaterki. Czasami Marianne powtarza te same kwestie, co może spowodować efekt znużenia.

,,Nasze małe kłamstwa'' to obowiązkowa lektura dla miłośników thrillerów psychologicznych. Sue Watson zdecydowanie sprawdziła się jako autorka zakręconych historii. Z przyjemnością sięgnę po kolejne jej książki. Zachęcam was do wkroczenia do umysłu Marianne. Rozrywka na dobrym poziomie gwarantowana!


,,Nasze małe kłamstwa''
Sue Watson
wyd. Filia
przeł. Joanna Grabarek
Premiera: 3 kwietnia 2019 roku
Liczba stron: 432.








Dziękuję bardzo Filia Mroczna Strona za udostępnienie egzemplarza powieści do recenzji!


 

6 komentarzy:

  1. Cieszę się, że polecasz tę książkę, ponieważ sama wkrótce będą ją czytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. mam ją od jakiegoś czasu w kolejce, ostatnio zdecydowałam, że wysłucham jej w formie audiobooka, więc myślę, że w tym, max. następnym tygodniu się z nią zapoznam :) jestem ciekawa jakie będą moje odczucia :)
    ostatnio mam wrażenie, że gatunek domestic noir został zdominowany prze brytyjki - nie wiem czy faktycznie tak jest czy to mi się ciągle rzucają w oczy angielskie powieści ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. 43 years old Data Coordiator Taddeusz Pedracci, hailing from Winona enjoys watching movies like Claire Dolan and Community. Took a trip to Phoenix Islands Protected Area and drives a Ferrari 275 GTB. pomocne strony

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzisiaj za to premierę ma nowa książka autorki "Idealna randka" - właśnie ją czytam i super się zapowiada. Miłego dnia! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. prawnik rzeszów - Jesteśmy prawnik-rzeszow.biz, kancelarią prawną z siedzibą w Rzeszowie. Jesteśmy małą kancelarią, dopiero zaczynamy swoją działalność, dlatego potrzebujemy dotrzeć do większej liczby osób. Oferujemy usługi prawnicze i musimy rozpowszechnić naszą nazwę, więc jeśli masz czas, aby napisać o nas, będziemy wdzięczni. Chciałabym podziękować za poświęcony czas, ponieważ wiem, że jesteście bardzo zajęci i naprawdę to doceniamy. Jeśli masz jakieś pytania, proszę nie krępuj się pytać.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Kryminalny Świat , Blogger